Продовжуємо співпрацю зі стейкхолдерами: від теорії до практики

Врахування тенденцій освіти в інтересах сталого розвитку виступає ключовою ідеєю розвитку української національної освітньої системи. Зокрема, у Концепції Нової української школи зазначено, що однією із ключових компетентностей, які необхідно формувати в учнів, є екологічна грамотність і здорове життя.

Чудовою нагодою активного формування практичного досвіду екологічного виховання зростаючої особистості в рамках вивчення навчальних дисциплін (зокрема, «Теорія і технологія екологічної освіти дітей дошкільного та молодшого шкільного віку», «Сучасні орієнтири НУШ у викладанні біології») стала участь майбутніх педагогів в організації та проведенні тижня екологічних знань на базі Матроського ЗЗСО нового типу (ліцей з дошкільним відділенням, початковою школою та гімназією). Так, студенти 3-х курсів, які навчаються за освітніми програмами «Дошкільна освіта», «Початкова освіта», «Середня освіта: біологія та здоров’я людини» у доступній та цікавій формі знайомили учнів про природу рідного краю, з проблемами стану навколишнього середовища та важливістю для людства знань з екології. Так, у рамках тематичного тижня були проведені «інформаційні перерви», на яких учні початкової школи не лише поглиблювали знання про природу рідного краю, а й були активними учасниками ековікторини, природничих забав, конкурсів на найкращу листівку із закликами берегти природу.

Учні базової школи представили лайфхаки «Скарби зі сміття», активно долучалися до обговорення екологічних проблем громади та пропонували шляхи їх вирішення, розвивали вміння виокремлювати екологічний контекст будь-якого виду людської діяльності.

Залучення дітей до природних цінностей людства, формування відповідних моральних якостей – один із важливих напрямів дошкільної педагогіки. З метою усвідомлення дошкільниками взаємозв’язку між рослинами й тваринами, своєї приналежності до природи були проведені тематичні спостереження за природою під час цільових прогулянок.

Проведені студентами дидактичні ігри екологічного змісту не лише сприяли усвідомленню дошкільниками взаємозв’язків у природі, а й задовольняли дитячу допитливість, заохочували малюків до активного пізнання оточуючого світу. Цікавою була й робота з дошкільниками щодо екологічної трансформації змісту знайомих казок, що сприяло збагаченню їхніх уявлень про довкілля, формуванню вміння виділяти закономірності природних явищ.

Варто з приємністю зазначити, що студенти креативно підійшли до організації тематичних заходів. Майбутні педагоги висунули чимало конструктивних ідей щодо підвищення екологічної культури здобувачів усіх ланок освіти, починаючи з дошкільної освіти й до базової середньої освіти. При цьому, апробація набутих студентами в університеті професійних знань та умінь з питань екологічної освіти та виховання відбувалася в реальних умовах фахової діяльності з актуалізацією як організаційно-процесуального, так і змістово-методичного контекстів, до того ж при активній участі творчих педагогів-практиків.

Гарант освітньої програми
«Середня освіта: біологія та здоров’я людини»
Кандидат педагогічних наук, доцент Граматик Н.В.