Освіта під час надзвичайних ситуацій

3 березня 2023 року в школах м. Рені, с. Саф’яни та с. Кам’янка проходив проєкт  «Екстрена освіта та психосоціальна підтримка постраждалого від конфлікту населення в Україні та Молдові, особливо дівчат, хлопців, підлітків та жінок». Після урочистого відкриття були  запущені різноманітні додаткові гуртки – і комп’ютерна грамотність, і фітнес, і дизайн, і англійська мова, і багато інших творчих напрямків.

Наразі пройшов ще один етап – тренінги для учителів «Освіта в умовах екстремальної ситуації», які пройшли під супроводом досвідченого тренера Пітера Матінсена, що є експертом іспанської організації  EDUCO та перекладачів Кошевої Анастасії та Слободянюк Анастасії, студенток 3-го курсу Ізмаїльського державного університету.

Кожна школа прийняла до себе експерта та протягом двох днів проходило обговорювання впливу конфліктів на освіту, як адаптувати освітні умови до викликів, що виникають під час війни. Вчителі зазначили, що важливо адаптувати освітні програми до поточної ситуації, обов’язково додати теми з критичного мислення, прав людини, громадянської освіти, ненасильства, попередження та врегулювання конфліктів. А головне, програми мають відповідати потребам різних груп учнів, наприклад, дітей солдатів, постраждалих від війни, носіїв інших мов, підлітків втягнутих до військових дій та ін.

Освітні потреби – це не лише про отримання знань, сюди також входять побутові вміння, технічні та професійні навички, мовна практика та інше. І при цьому можна застосовувати різні методи навчання – тренінги, семінари, ігри, лекції та ін., які мають полегшити процес сприйняття нової інформації. Другий день тренінгу був присвячений інклюзивній освіті. Учасники в групах обговорювали різні ситуації з власного учительського досвіду та вчились по новому дивитись на буденні ситуації.

Пітер Матінсен неодноразово наголошував, що необхідно взаємодіяти на всіх рівнях – шукати підходи до дітей, включати батьків у всі процеси та підтримувати педагогів. Саме вони адаптують систему освіти, враховують постійну зміну зовнішніх умов, щодня самі вчаться та навчають таких різних дітей. Ми впевнені, що знання, які вони отримали під час навчання, стануть важливим поштовхом до змін та покращення якості освіти, не дивлячись на всі екстремальні ситуації.

Проєкт «Екстрена освіта та психосоціальна підтримка постраждалого від конфлікту населення в Україні та Молдові, особливо дівчат, хлопців, підлітків та жінок» реалізується громадською організацією “Регіональний аналітичний центр” у співпраці Міжнародною місією WeWorld, за фінансової підтримки Іспанської Співпраці через Іспанське Агентство (AECID) та EDUCO.

Кошева Анастасія,
студентка 3-го курсу ІДГУ